Thursday, January 21, 2010

Pengkhianatan pengikut keatas pemimpin mereka












Begitulah orang melayu setelah hati mereka telah di pak tamkan atau di baratkan atau di sepetkan oleh juak-juak yang berperanan sebagai pengkhianat kepada bangsa mereka sendiri.......Penjajahan Negara,ekonomi,tanah,air,budaya berterusan di bumi yang bertuah ini.
Atas nama kemajuan maka budaya pun turut berkiblat kan barat yang di usahakan oleh agen vasco da gama atau resident british YANG MEMBAWA orang asing ke tanahair ini dengn alasan sebagai pekerja ladang arau pelombong.
Apakah perbezaan gambar yang di pamerkan di atas?...bagaikan tiada bezanya..kecuali songkok dan tengkolok...siapa punya kerja ini?Pastinya kerja kerja orang melayu yang lupa asal usul mereka sendiri.
Yang sedihnya gambar di atas sekali adalah suatu persatuan yang membawa budaya silat..apa sudah jadi.?tiada gambaran bahawa mereka ini berjuang atas nama budaya melayu...tak kelihatan pun pakaian melayu tapi lebih seperti gambar pope je...hancurr punah pejuang budaya ini...hilang pedoman agaknya.
Ini adalah tanda mereka berada di kalangan persatuan itu telah menjadi pengkhianat kepada bangsa mereka juga pemimpin.

Apa agaknya yang difikirkan oleh ahli ahli persatuan ini bila mendaulatkan jubah sebagai suatu yang tertinggi dalam majlis mereka? sedangkan mereka bergerak atas nama silat,hulubalang atau panglima....mungkin dalm jubah itu sudah guna pedang dan bukannya keris.
Bagaimana silat silat melayu ini telah di kuasai mereka yang di bawa penjajah...?tanpa intipati istiadat,gurindam,syair,pantun yang punya kias untuk menyampaikan mesej yang tersirat.
Bagaimana agaknya anak cucu cicit kita akan bercerita pada cucu cicitnya darihal budaya silat ini yang guru guru nya bercakap ada loghat dari benua keling atau cina atau mat salleh...?kesian anak cucu cicit kita kini di khianati oleh bangsa mereka yang dahulu jua sekarang...
Bagaimana dan di mana mereka yang berupaya menyelamatkan serta mengembalikan yang hak kepada yang hak???????????mungkin mereka masih tercari cari atau di butakan mata hati nya.
Berbalah balah orang melayu di pinggiran suatu perjalanan yang menuju suatu pengakhiran.

No comments: